1# Bukit Bandaraya (cerita tentang sepi)


Sejak pagi lagi aku sudah bersiap untuk memulakan siri pertama untuk jurnal blog KAMERA,KEMBARA & PENA...cerita bermula ini. Lokasi kembara aku yang pertama adalah di kawasan tanah lapang dihujung bandar Shah Alam.Kawasan ini juga tak begitu ramai orang lagi.Maklumlah,tempat baru sahaja dibuka.Keadaan sekeliling tempat ini, satu tapak tanah lapang (walaupun ada kawasan pembinaan taman perumahan yang berhampiran) buatkan aku rasa, aku perlu ke sini untuk merasai sesuatu yang "diluar" daripada agenda klise sebuah bandar.



Jalan ke kawasan ini agak sunyi.Mungkin sebab masih lagi dipagi hari. Gambar diatas diambil sebaik sahaja aku keluar daripada kereta dan mengeluarkan perkakas-perkakas aku daripada kereta. Ada sebuah rumah banglo disitu.Tapi memang tidak berpenghuni rasanya, kerana tingkapnya semua ditutup dengan papan. Aku tengok dari jauh saja. Takut nanti dikata penceroboh kawasan rumah orang pula jika dekat.

Kawasan ini dipenuhi pasir, dan batu-batu sahaja.Tapi aku pilih lokasi ini kerana ia lapang dan tenang. Aku berjalan sedikit kedalam dari tempat yang aku sudah letakkan kereta tadi.

Menunggu siang. Ya aku menunggu waktu untuk matahari terbit.Sedikit-demi sedikit aku lihat cahaya matahari mula naik dan menyinar. Aku keluarkan kamera dan pegunkan keindahan alam yang diciptakan Tuhan ini. Memang lain benar rasanya bila kita berada seorang diri di tanah lapang. Pemikiran kita tenang sentiasa. Rasa macam kosong.Tapi damai sahaja.


Matahari yang baru hendak menyinar buatkan manusia dapat melihat sendiri pertukaran antara gelap dan kecerahan dunia ini.



Tanah lapang. Buatkan mata kita dapat melihat jauh,kerana semuanya rata tiada apa yang menghalang pemandangan kita.


Satu lagi projek daripada Askarya Concept & Graphics berkolaborasi dengan Militia Kata.



Aku sudah siap sedia. Kamera sudah ada, Kembara telah sampai dilokasi, Siri pertama KAMERA,KEMBARA,& PENA..cerita bermula

Lokasi : Kawasan Tanah lapang Bukit Bandaraya Shah Alam.

jam : 7.50

Ketika aku menulis ini, aku sedang berada dikawasan tanah lapang milik orang. Tapi aku pinjam sahaja kawasan mereka ini untuk aku menulis. Pada mulanya, aku rasa tempat ini yang paling sesuai untuk memulakan siri KAMERA,KEMBARA & PENA ini.Tenang, jauh dari keriuhan dan juga kenderaan. Mungkin tidaklah seaman mana,tapi sedikit berbeza daripada keadaan biasa.

Bila kita berada di kawasan yang sebegini, memang rasa tenteram. Kita boleh lupakan banyak perkara yang mengganggu fikiran kita.Sunyi dan senyap itu memang banyak ertinya. Yang ada hanya sekeliling yang kosong, cahaya matahari pagi dan ketenangan.

Kehidupan manusia yang seringkali berubah-ubah seperti roda yang berputar. Adakalanya, kita berada diatas, adakalanya kita dibawah.Bila kita rasa dunia itu indah, apa yang kita mahu semua kita dapat.Dan bila hidup itu semuanya serba tak kena bermakna kita berada dalam situasi yang berbeza.

Jadi di destinasi pertama ini, kawasan tanah lapang membuatkan aku ingin berkongsi tentang cerita manusia yang sepi. Menulis daripada pelbagai segi.Sepi tapi aman jiwanya, tenteram dengan ketenangan.

Seorang yang jiwanya sepi.Bukan sepi tidak berteman, tetapi sepi dengan semangat dan matlamat, adalah mereka yang rugi. Kehidupan yang telah dikurniakan oleh Tuhan ini perlulah dipenuhi dan dihargai dengan sebaiknya. Langit terbentang luas,begitu banyak perkara yang boleh kita lakukan. Tapi janganlah bermatlamatkan diri semata-mata.Kita hidup bukan seorang sahaja didunia.Kita buat sesuatu yang kebaikannya boleh dikongsi dengan semua.

Aku pilih tajuk sepi ini kerana aku hanya seorang diri ditanah kosong ini,tiada berpenghuni. Ada kawasan lapang dan barisan konkrit untuk buat parit rasanya (seperti gambar diatas)

Sampai disini dulu edisi pertama.sekian.

10 comments:

Unknown said...

great! u r really talented! =)

kamera.kembara & pena said...

Terima kasih nur :) nantikan siri-siri yang akan datang nanti..

bacopet said...

paan ni yg dekat ngn bukit cherakah ke?? sbb br smlm g wedding kt area cni..sgt lapang!! =)

btw..gudluck paan!! troskn perjuangan!!

kamera.kembara & pena said...

bacopet: aah.dekat2 situ la kawasan nya. Lapangan dan sunyi.terima kasih juga atas sokongan :)

AnTasHa said...

keep up a good job..n good writing,..nice blog....r journalism student or ad student?

kamera.kembara & pena said...

AnTasHa : thanks for the support.actually i am not a journalism or ad student.I just love to write and doing something like this.it is more to passion i guess :)

Lyna said...
This comment has been removed by the author.
Lyna said...

ko ad byr royalti kt tuannye tanah x? :p
btw all da besh ...
xsabar tggu edisi ke 2

AishahReen Musa said...

keep up good work farhan ;)

kamera.kembara & pena said...

thanks esah :)thanks for all the support from day one. the second episode had been updated.check it out =)

Post a Comment

 

kamera.kembara & pena..cerita bermula Design by Insight © 2009